top of page

ראיון עם איתמר בירן

איתמר בירן הוא גולש סקי אלפיני אולימפי ישראלי. הוא הראשון שהתחרה עבור ישראל בענף זה והגיע באולימפיאדת פיונצ'אנג, קוריאה למקום ה- 49 המכובד מתוך 149 והוא רק בן 21. בנוסף להיותו ספורטאי טופ עולמי הוא גם בחור מקסים. ערכנו איתו ראיון סקייפ.

איתמר, תודה שהסכמת להתראיין לאתר. מה שלומך? איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?

תודה רבה, שלומי מצויין. אני חושב שאתם עושים דבר גדול ושמח לעזור. אני כעת במילנו, פה האוניברסיטה בה אני לומד כלכלה ואני מתכונן כעת למבחן. את הלימודים התחלתי בספטמבר ואני קופץ לפה מדי פעם ממקום האימונים שלי שנמצא באוסטריה. בעוד שבוע אני חוזר להרים לסוף העונה. נותרו לי אליפות אנגליה ואיטיליה ואז אתחיל להתאמן לעונה הבאה.

איך אתה מסכם את הקריירה שלך עד עכשיו ומה המטרות שאתה שואף אליהן?

מבחינת הקריירה אני מתקדם לא רע. באליפות העולם האחרונה הגעתי 39 מתוך 140. זה מעולה כי אני מתקרב ל-30 הכי טובים. מה שמפריד בין התוצאה של המקום הראשון לשלי זה פחות משתי שניות. אני עובד קשה ומתקדם לאט לאט. שיפרתי ב-30 מקומות לעומת אליפות העולם מלפני שנתיים – זה מאוד משמעותי כי זה אומר שעברתי גולשים טובים ממני. באליפות העולם הרמה יותר גבוה מאשר באולימפיאדה כי השתתפות היא על בסיס דירוג עולמי ולא על בסיס הקצאות פר מדינה .להגיע לטופ זה קשה מאוד בתור ישראלי. אין פדרציה שעוזרת עם תקציבים, מאמנים ושאר התנאים כמו לגולשים האחרים. אני מתאמן ביחד עם הנבחרת האולימפית של בריטניה. הם לא מעצמת סקי אבל משתפרים מאוד ויש להם גושלים טובים כמו דייב רייידינג שהוא מספר 5 בעולם. את הסקי המקצועי התחלתי רק בגיל 13 שזה מאוד מאוחר בספורט הזה, כך שזה אתגר נוסף. הייתי צריך לעשות הרבה “catch up”. מבחינת המטרות – המטרה היא לעשות משהו גדול באולימפיאדה הבאה ואז מדליית זהב באולימפיאדה שאחריה. יש לי את הזמן כי בדרך כלל גולשים מגיעים לשיא בגילאים שבין 25 ל - 30.

איך הגעת להיות גולש סקי מקצועני?

אבא שלי לקח אותי לקלאב מד ליום הולדת ה-4 . כשהייתי בן 6 קנינו בית בשוויץ ומאז התחלתי לגלוש והתחלתי כל סוף שבוע להתאמן. אבא שלך היה ספורטאי? כן, אבא שלי היה שחיין בינלאומי עד גיל 18 ואז הלך לצבא. הוא אוהב לגלוש. בגיל 13 עברתי ל British ski academy בצרפת שזאת בעצם פנימיית ספורט. כל העונה הייתי שם בלי ההורים רק לראות איך זה עבד. זה היה לי טוב ודווקא שם גם תוצאות בית הספר שלי השתפרו. אחר כך התחלתי להתאמן עם צרפתים בקבוצה פרטית בצרפת במשך 4 שנים ואז עברתי להתאמן עם הבריטים.

תאר את שגרת החיים והאימונים שלך?

אלה חיים לא פשוטים, אבל זה לא קשה כי אוהבים את זה. הכל סובב סביב הסקי. בעונה, שזה בערך 4-5 חודשים, היום מתחיל סביבות 6 בבוקר. ארוחת בוקר חלבון ביצים עם אורז, אוכל עם אנרגיה מספקת. עושה אימון קטן של תנועתיות וגמישות. אחר כך אימון בשלג עד 13:00 – 12:00 , ואחרי זה ארוחת צהריים.אחר כך אימון warm down של מתיחות ואז התאוששות עד לאימון כושר שמתחיל ב 16:00. במשך היום גם צריך לעשות תחזוקה לסקי, כמו לשים ווקסים וכו'. זה לוקח עד שעה וחצי. אתה עושה את זה בעצמך? כן, זה עולה הרבה כסף בשביל שיעשו לך. האוסטרים והצרפתית באמת לא עושים את זה לבד. אחר כך אני לומד קצת לאוניברסיטה. הולך לישון ב- 9. ככה כל יום חוץ מיומיים חופש מסקי רק עם כושר. מחוץ לעונה עושים הרבה יותר סקי ואימונים הרבה יותר אינטנסיביים כי אין תחרויות. לפעמים יש תקופות שמתעוררים ב -3 וב- 4 בבוקר ומתאמנים על השלג עד 8, כי בשעות האלה השלג הוא קשה ולא משאיר tracks אחרי הרבה גלישות שמפריעים למהירות. בבוקר צריך לעשות הרבה טסטים איזה ווקס הכי טוב ואיך זה עושה edges. סה"כ זה כ- 8 חודשים בהרים וכל שאר השנה זה כושר. כשהייתי יותר קטן הייתי יותר מתאמן בשלג. ברמה שלי הדגש כבר הוא יותר על איכות וכושר. בסך הכל הייתי אומר שזה הרבה עיניין של סטמינה. אתה רוצה להיות רענן, מוכן וחזק. כל הדברים הקטנים מאוד חשובים.

יש לך מאמן אישי?

באקדמיה יש לנו 4 גולשים ו- 2 מאמנים. אבל אני גם אוהב את האימון לבד, מאמן זה מאוד חשוב אבל יש דברים שרק אתה יודע ומרגיש.

מה לדעתך מיוחד בך שאיפשר לך להצליח?

אני חושב שהעיקר זה הכח להתמיד. אני כן חושב שיש חלק קטן לגנטיקה וכשרון, אבל 60-70 אחוז זאת עבודה קשה והתמדה. דווקא זה שהתחלתי מאוחר אולי נתן לי את היתרון של בגרות והרצון לעבוד יותר כדי לחפר על הפערים מול הילדים אחרים.

איך ילד ישראלי יכול להיות כמוך?

הכי קל יהיה אם יגור בהרים כמובן. בהתחלה עד גיל 8 -9 ילד יכול ללכת race camps קצת להבין מה קורה ולעשות הרבה ספורט בבית, כמו כדורגל וכדורסל למשל. סקי מים יכול מאוד לעזור. אחר כך כבר צריך להתחיל ללכלת לאירופה איפשהו עם שלג. בגיל שלי צריך כבר להיות שהחורף זה הבית שלך. צריך להתרגל למינוס 30 מעלות מגיל צעיר. זה חשוב. הרבה ספורטאים שאני מכיר שבאים מארצות חמות קשה להם להסתגל. צריך להיות "mountain boy" כמו הרצפתים, האיטלקים והאוסטרים. אנחנו מתחילים לעשות עכשיו פדרציה, מדברים עם הועד האולמפי ולעשות מימון. יש עוד כמה גולשים טובים ישראלים כמו למשל נועה סולוס (Noa Szollos) שהיא לאחונה עשתה מקום 4 בעולם מתחת לגיל 16.

האם לדעתך לימודים הם מכשול בשלב זה?

אני חושב שבכל ספורט לימודים זה חיוני כי אתה מאתגר את המחשבה שלך. אני מאוד מעריך את זה שאני לומד. אני עושה את זה יותר לאט, פורס לשש שנים. רבים מהחברים שלי הספורטאים לעומת זאת, אין להם משהו אחר לעשות וזה לא טוב לדעתי. אם אתה לומד ללמוד זה גם מפתח אותך לספורט, להקשיב למאמן ודברים אחרים. אני מכיר הרבה ספורטאים שהלכו לאוניברסיטה וכשחזרו היו אפילו יותר טובים.

איתמר, תודה רבה, ובהצלחה! גאים בך ומקווים לראות עוד הרבה את את דגל ישראל בתחרויות של הספורט היפה הזה!

תודה רבה!

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page